Pneumatische & electro-pneumatische tractuur
Bij pijporgels met een geheel pneumatische tractuur is het grote probleem de toenemende onbetrouwbaarheid en de oplopende traagheid. Als bij een restauratie de oorspronkelijke tractuur weer wordt hersteld blijken deze euvels vaak niet, of niet afdoende, verholpen te zijn. Oorzaak ligt in de vaak zeer complexe en kwetsbare pneumatische overbrenging van toets tot aan de lade. Via een lang stelsel van klepjes, buisjes membranen en kegels wordt uiteindelijk het klepje onder de pijp geopend.

Wijzigen van de tactuur?
Wij kunnen in dit geval een zeer grote verbetering bieden voor de betrouwbaarheid van het mechaniek. Bij deze ingreep wordt ook de reactiesnelheid vele malen beter. Wij wijzigen hiervoor alleen het voor de problemen zorgende deel van het mechaniek. De pneumatiek tussen het klavier en de lade vervangen wij door een electrische tractuur. Bij de lade wordt het laatste deel pneumatiek gehandhaafd maar deze wordt nu bediend door een elektrisch bediende wipmagneet. We spreken nu van een electro-pneumatische tractuur. Deze tractuur heeft zich in de afgelopen eeuw als uitermate betrouwbaar bewezen. In b.v. de Angelsaksische landen wordt, ook heden ten dage, een groot deel van de nieuwe pijporgels met zo’n soort tractuur uitgerust.

Wij hebben in de loop der tijd veel goede pijporgels weer nieuw leven mogen ingeblazen door de verandering van de bestaande pneumatische in een vernieuwde electro-pneumatische tractuur.
Dikke bossen bedrading van speeltafel naar orgelkamer, zoals op de foto, zijn niet meer nodig want de overbrenging gaat tegenwoordig digitaal. Hierdoor kan ook de speeltafel op elke gewenste plek in de kerk worden geplaatst.