De pneumatische tractuur in de speeltafel was in de loop der jaren steeds onbetrouwbaarder geworden. Allerlei lastige mankementen en de oplopende traagheid beperkte de inzet van het orgel steeds meer.
Intern was de speeltafel overvol en zeer complex qua opbouw. Hierdoor was het verhelpen van een mankement steeds weer een tijdrovende en dus zeer kostbare opgave. Door vooral de veroudering van het pneumatische binnenwerk traden steeds meer vervelende fouten op. Willekeurige toetsen of registers weigerden of nog lastiger gingen door. Het aanspreken van een toon, na indrukken van een toets, werd ook steeds trager. Enkele koppels werkten ook niet meer na behoren.
Er moest dus echt een plan komen om de werking van het orgel weer goed en vooral betrouwbaar te maken. In samenspraak met de orgelcommissie werd besloten om de oude pneumatiche tractuur in de speeltafel te vervangen door een geheel digitaal bestuurde opzet. In 2007 heeft onze firma de complete tractuur in de speeltafel vernieuwd. De lastige vertragingen door de oude pneumatiek in de speeltafel zijn hiermee nu verleden tijd. De toetsen zijn nu voorzien van een contact waarmee een magneet onder de lade direct wordt bediend. De tractuur van dit orgel is na deze aanpassing nu electro-pneumatisch.
Een triller op het orgel maken was voorheen echt onmogelijk maar nu, zoals een van de organisten dit zei: “Hangt het orgel echt aan mijn vingers”. Door de compacte uitvoering van het nieuwe binnenwerk is alles intern in de speeltafel nu ook makkelijk bereikbaar voor eventueel onderhoud.
Ook zijn alle 8 balgen in de balgenkamer geheel hersteld zodat de windvoorziening nu weer volledig zijn werk kan doen. Ook werd het geluidsabsorberende materiaal achter het front verwijderd zodat het instrument nu weer een veel duidelijkere klank heeft. De intonatie van het orgel hebben we aangepast aan de nieuwe situatie.