REMBRANDTKAPEL TE SOEST    -    2011

In 1927 werd het pijporgel in de Rembrandtkapel te Soest gebouwd door orgelbouwer J. de Koff en zoon uit Utrecht. De tractuur van het orgel was, zoals toen gebruikelijk, geheel pneumatisch. Het instrument heeft 14 stemmen verdeeld over de 2 klavieren en het pedaal.

Reden voor de restauratie

De pneumatische tractuur begon steeds slechter te functioneren. De vrij moeilijk bereikbare pneumatische mechanieken in de speeltafel gaven steeds meer storingen. Dit kwam door veroudering van de materialen. Deze nog geheel pneumatische tractuur was nu wel erg traag en onbetrouwbaar geworden.

Tevens was in een klein deel van het orgel wat doorspraak ontstaan. Het pijpwerk en de windvoorziening waren op zich in orde. Op het functioneren van de pneumatiek en de doorspraak na was men in de kerk, na al de jaren, nog steeds tevreden met de klank en mogelijkheden van het pijporgel.

Restauratie en vernieuwing

In 2011 is door onze firma een algehele renovatie van het pijporgel uitgevoerd. Hiervoor is het gehele orgel naar onze werkplaats in Nieuw Vennep gehaald. Door het opwaarderen van de tractuur naar het veel meer betrouwbare en snellere electro-pneumatische systeem is dit pijporgel nu weer prima, snel en betrouwbaar bespeelbaar. De lades, waar nodig, zijn hersteld. De z.g. kegels zijn schoongemaakt en afgeregeld en de membranen vervangen.

Voor de vernieuwde tractuur zijn nieuwe wip-magneten geplaatst bij de lades. Deze worden rechtstreeks bediend door de schakelaars onder de toetsen. Op deze manier werkt de tractuur van dit orgel nu weer zeer snel en degelijk. Qua uiterlijk is er dus niets veranderd aan de speeltafel of het pijporgel. Vanuit praktisch ( maar ook vanuit historisch ) oogpunt is de bestaande speeltafel inclusief de manualen en het pedaalklavier gehandhaafd. De techniek binnenin de speeltafel is echter compleet vervangen. De oude en vervallen tuimel-registers moesten ook vervangen worden. De bediening van de registers, koppels, toetsen en ook de speelhulpen is nu geheel in nieuwe digitale techniek uitgevoerd. Deze compacte en moderne techniek heeft zich als zeer betrouwbaar bewezen. Het functioneren van het pijporgel is na deze ingrepen weer optimaal voor vele jaren.

"Na deze verandering van de tractuur functioneert het pijporgel zo weer als nooit te voren. Het wijzigen van pneumatische naar een electro-pnemtische tractuur zorgt er voor dat op dit orgel weer vele jaren betrouwbaar kan worden gemusiceerd."

 

De dispositie  ( ongewijzigd )

PEDAAL

MANUAAL I

MANUAAL II

1-Subbas

16'’

 5 -Bourdon

16'

15 - Viola0d'0Amour

8'

2-Violoncello

8'’

 6 - Prestant 

8'

16 - Voix Celeste

8'

3-Ped.+ I

 

 7 - Fluit Dolce

8'

17 - Holpijp

8  

4-Ped. + II

 

 8 - Roerfluit

8'

18 - Gemshoorn  

4

   

 9 - Octaaf

4'

19 - Fluit0Harmoniek

4'

 

 

10 - Woudfluit

2'

20 - Tremulant

 

 

 

11 - Hoorntrompet

8'

      

 

 

 

12 - Man. I + II

 

 

 

 

 

13 - Man. I + II

sub

 

 

 

 

14 - Man. I + II

super

 

 

Vaste combinatie en knoppen :          AP   *          PP - P - MF - F - T - HR  -  TA


*
  AP (automatisch pedaal) 

    Hiermee wordt bij gebruik van manuaal II de registers 2 en 3 van het pedaal automatisch afgeschakeld.
    Bij spelen op manuaal I werken de registers 2 en 3 normaal.

 

 

Extra in 2011 :   MIDI-IN en MIDI-OUT    ( de aansluitingen zitten onzichtbaar onder het klavier weggewerkt)